Spørgsmål og svar - Betaling og regning
Undrer du dig over noget på din regning, eller har du spørgsmål til din betaling. Vi giver dig svarene på de oftest stillede spørgsmål, når det kommer til betaling og regning.
Vi har samlet de spørgsmål, som vores kunder oftest stiller os vedrørende betaling og regning, og giver her vores svar.
Er du flyttet?
Jeg er flyttet fra mit lejemål/min lejebolig og har fået en regning på min gamle adresse?
Du skal kontakte udlejer af dit tidligere lejemål, og bede dem give besked til Vandmiljø Randers.
Jeg har solgt mit hus og har fået en regning på min gamle adresse?
Er din bolig solgt via ejendomsmægler, skal du kontakte mægler, og bede dem indsende aflæsningsskema til os. Har du ikke brugt en ejendomsmægler, eller har du selv aflæsningsskemaet kan du gå ind på vores hjemmeside og selv meddele flytning.
Hvor finder jeg min regning?
Jeg vil gerne se mine regninger, hvor gør jeg det?
Du kan se dine regninger, hvis du logger ind på Min forsyning med enten MitId eller e-mail.
Du kan på siden Forstå din regning se, hvor du finder dit kundenummer og din adgangskode/aktiveringskode.
Min Forsyning
Hvordan logger jeg ind på Min Forsyning?
Du finder en vejledning til at logge ind på Min Forsyning her.
I foråret 2023 opdaterede vi Min Forsyning, og i den forbindelse skulle alle brugere oprette sig fra ny for at kunne benytte MitID.
Er det første gang du skal logge på Min Forsyning siden opdateringen, skal du oprette en helt ny bruger. Følg vejledningen.
Hvor finder jeg min aktiveringskode til Min Forsyning?
Din aktiveringskode/adgangskode finder du på din regning, hvis du har fået din regning med posten.
Har du ikke din regning, kan du ringe til Kundeservice på 3841 1333
Jeg har tidligere haft en bruger på Min Forsyning, hvorfor virker den ikke nu?
Hvis du er flyttet, har du fået et nyt kundenummer, og derfor skal du oprette en ny bruger på Min Forsyning. Brug vores vejledning til at oprette en bruger.
I foråret 2023 opdaterede vi Min Forsyning, og i den forbindelse skulle alle brugere oprette sig fra ny for at kunne benytte MitID.
Er det første gang du skal logge på Min Forsyning siden opdateringen skal du oprette en helt ny bruger. Følg vejledningen.
Jeg har fået besked om, at min regning ligger på Min Forsyning, hvordan finder jeg den?
Hvis du ikke allerede har en bruger, skal du oprette dig som ny bruger på Min Forsyning. Brug vores vejledning til at oprette en bruger.
I foråret 2023 opdaterede vi Min Forsyning, og i den forbindelse skulle alle brugere oprette sig fra ny for at kunne benytte MitID.
Er det første gang du skal logge på Min Forsyning siden opdateringen skal du oprette en helt ny bruger. Følg vejledningen.
Hvordan forstår jeg min regning?
Hvad betyder det "forventede forbrug"?
Det forventede forbrug fastsætter vi ud fra det sidst kendte forbrug, du har haft. Du betaler aconto på grundlag af det forventede årlige forbrug.
Er du ny forbruger på adressen, har vi skønnet et forbrug for at fastsætte acontobeløbet. Dette reguleres ved første årsafregning. Er du ikke enig i vores skøn, bør du kontakte os på 3841 1333
Ved du, at der sker en væsentlig ændring i dit vandforbrug, fx går du fra en beboer til flere eller fraflytter teenagerne, så er det en god idé at fortælle os det, så du ikke pludselig står med en ekstra regning eller skal have tilbagebetaling.
Kan jeg se en grafisk forbrugsudvikling et sted?
Hvis vi afregner dig én eller begge af følgende forbrugsarter: drikkevand eller spildevand, så kan du følge din grafiske forbrugsudvikling under "Min forsyning", hvor du kan logge ind med enten MitId eller e-mail.
Hvorfor får jeg en regning fra jer, når jeg også betaler vandværket?
Når du betaler til vandværket, så betaler du for det rene vand du har brugt, altså drikkevand, vand i bruseren, osv.
Når du betaler til os, betaler du for, at vi leder dit brugte vand, - dit spildevand, gennem kloakken og ud til renseanlægget.
Hvordan ved I hvor mange m3 jeg skal opkræves for?
Vi baserer dit vandafledningsbidrag på dit vandforbrug sidste år. Oplysninger om dit vandforbrug får vi fra dit vandværk.
Vi deler mængden i to, og du betaler for den ene del i 1. aconto (februar) og den anden del i 2. aconto (september).
Er du ny forbruger på adressen, har vi skønnet et forbrug for at fastsætte acontobeløbet. Dette reguleres ved første årsafregning. Er du ikke enig i vores skøn, bør du kontakte os på 3841 1333
E-boks
Hvorfor kommer min regning i e-boks?
Du vil kun modtage din regning digitalt, hvis du er tilmeldt e-Boks.
Er der flere ejere på en ejendom, er det altid den ejer, der står øverst på regningen, der får regningen i e-Boks.
Hvor tilmelder jeg mig e-boks?
Du skal gå på e-Boks' egen hjemmeside: e-boks.com/danmark/da/ (siden åbner i et nyt vindue).
Her vælger du menupunktet Indstillinger. Under indstillinger finde du muligheden for at afmelde eller tilmelde dig e-Boks.
Siden er ret intuitiv, og siden har derudover en god søgefunktion.
Husk, at vi skal have dit CPR-samtykke for, at vi kan oprette dig til at modtage post fra e-Boks.
Med dit CPR-samtykke kan vi også udbetale penge til dig, når du fx har betalt for meget. Det kan vi kun, hvis du giver os dit samtykke til at bruge og opbevare dit CPR-nummer.
Læs mere, og giv os dit CPR-samtykke på Min Forsyning.
Betaling
Min betaling falder for sent, hvad så?
Ved betaling efter sidste rettidige betalingsdag, beregner vi renter efter udlånsrenten + 8 % p.a. fra forfaldsdagen.
Ved udskrivning af rykkere tillægger vi et gebyr på kr. 100,00.
Det er umuligt for mig at betale det fulde beløb, kan vi indgå en betalingsaftale?
Er du kommet i den situation, at du ikke kan betale din regning til tiden, er det muligt, at du som ejer kan indgå en betalingsaftale med os. Du skal blot huske at kontakte Kundeafregning inden betalingsfristen på telefon 3841 1333
Din betalingsaftale kan maksimalt strække sig over 3 betalinger inden næste acontoregning forfalder.
Vi tillægger et gebyr på 100 kroner pr. betalingsaftale.
Vær opmærksom på, at hvis du er overgivet til eksternt inkassofirma, kan vi ikke længere indgå en betalingsaftale.
Hvorfor er jeg sendt til inddrivelse ved privat inkasso?
Vi har sendt dig til inddrivelse ved privat inkasso, fordi du trods gentagne rykkere ikke har betalt din regning.
Er du udlejer og er du sendt til inddrivelse ved privat inkasso, er det fordi din lejer ikke har betalt sin regning, og du ikke har betalt for rykker 2, jf. administrationsaftalen. Det er muligt at indgå en betalingsaftale med inkassofirmaet.
Al kommunikation skal foregå med inkassofirmaet.
Pr. 1. januar 2020 trådte Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige nr. 1575 af 27. december 2019 i kraft. Loven giver forsyningsselskaberne mulighed for at vælge, om de vil benytte et privat inkassofirma til at inddrive gælden eller fortsat benytte sig af Gældsstyrelsen. Vandmiljø Randers har valgt at benytte privat inkasso til at varetage denne opgave.
Hvorfor har jeg modtaget en rykker 2 for min lejers forbrug?
Har din lejer ikke betalt en forfalden regning, sender vi en rykker 1 til lejer. I rykker 1 gør vi opmærksom på, at bliver den forfaldne saldo ikke betalt inden 8 dage, sender vi en rykker 2 til både lejer og udlejer (ejer).
Har du som udlejer valgt, at vi skal opkræve direkte ved din lejer (jf. vores indgåede administrationsaftale), skal du være opmærksom på, at du hæfter for den forfaldne saldo. Din lejer skal i rykker 1 gøres opmærksom på, at vi giver dig som udlejer (ejer) besked om den forfaldne saldo.
Hvordan bliver jeg tilmeldt PBS?
Du kan tilmelde dig PBS via Min Forsyning. eller når du betaler din regning i netbank. Find de oplysninger du skal bruge på din regning.
Årsafregning
Jeg skal have penge retur, hvordan udbetaler I dem?
Hvis du har indbetalt for meget aconto eller er fraflyttet en adresse og skal have penge retur, så kan vi benytte følgende:
Betalingsservice
Hvis du er tilmeldt, vil vi altid udbetale hertil. Når du fraflytter en adresse, bør du afvente med at afmelde dig Betalingsservice for adressen, til du har modtaget flytteafregningen og en evt. udbetaling.
NemKonto
For at vi kan udbetale til din NemKonto, skal vi bruge dit CPR-nummer. Du kan give via vores CPR-samtykke på Min Forsyning. Der kan gå op til fire hverdage fra overførselsdatoen, inden udbetalingen fremgår på din konto.
Kontonummer
Hvis du ikke ønsker én af de ovenstående løsninger, så er det muligt, at du kan sende dit kontonummer til fas@vmr.dk via vores Send sikker mail, hvori du oplyser:
- nr.
- kontonummer
- navn
- adressen, som udbetalingen vedrører.
Min vandmåler fjernaflæses, hvordan kan jeg følge mit forbrug?
Bliver din måler fjernaflæst, kan du lige som alle andre følge dit årsforbrug under Min Forsyning.
Årsaflæsningen foretages hvert år automatisk i uge 2. Herefter aflæser vi cirka halvårligt for at holde øje med evt. vandtab.
Opdager vi vandtab på din grund, kontakter vi dig. Selvom du har fjernaflæst måler, opfordrer vi til, at du løbende selv læser din måler af for netop at kunne spotte vandtab.
Kundeservice
Jeg kan ikke komme igennem til Kundeservice, hvad så?
Vi har altid mange henvendelser i forbindelse med vi udsender regninger med betaling i marts og september.
Hvis du har svært ved at få fat i os, er du velkommen til at sende os en e-mail på fas@vmr.dk. Vi svarer dig så hurtigt som muligt.