Vand - et undervisningsforløb til indskolingen
Information til dig som lærer, der vil vide mere om vores undervisningsforløb i REGNhytten, som henvender sig til indskolingen fra børnehaveklasse til 3. klasse.

REGNhytten med et blomstrende regnvandsbed
Program
Et besøg i REGNhytten varer 1 – 1½ time, og programmet er som følger:
- Velkomst
- Kort oplæg om vand
- Praktiske forsøg ved REGNhyttens modeller og forsøgsopstillinger
- Opsamlende gruppearbejde
- Afslutning i plenum.
Emner og fagligt fokus
Hovedfokus i forløbet er begrebet ”vand”, som belyses fra flere vinkler: vand kemisk set, vands egenskaber, vands betydning for liv og vand i naturens vandkredsløb. Forløbet kommer også ind på klima, og hvordan regnvand er en ressource.
Læringsmål
Efter et besøg i REGNhytten vil eleverne have et øget kendskab til:
- Vands betydning for liv på jorden
- Vands tilstandsformer og kemiske egenskaber
- Vandets kredsløb
- Regnvand som ressource.
Dette undervisningsforløb møder følgende kompetencemål
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkelte undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
Dette understøttes af disse færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan udføre enkelte undersøgelser med brug af enkelt udstyr
- Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder
- Eleven kan undersøge lys, vand og vejr i hverdagen
- Eleven har viden om vejr
- Eleven har viden om vands tilstandsformer
Modellering: Eleven kan anvende naturtro modeller
Dette understøttes af disse færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan skelne mellem virkelighed og model
- Eleven har viden om naturtro modeltyper
Didaktisk tilgang
Besøget er en kombination af:
- Oplæg i plenum
- Praktiske forsøg ved REGNhyttens modeller og forsøgsopstillinger.
Forventninger til læreren
Et besøg i REGNhytten er et afsluttet forløb, men ønsker du som lærer at forberede eleverne, kan det gøres ved at gennemgå temaer om vandets kredsløb, klima og klimaforandringer.
Vandmiljø Randers forventer, at der følger mindst en lærer med en klasse ved besøg i REGNhytten.
Det er lærerens opgave at:
- Inddele eleverne i grupper af 4 – 6 elever
- Holde arbejdsro under besøget
- Holde opsyn med eleverne
- REGNhytten og demo-modellerne behandles ansvarsfuldt og i overensstemmelse med almindelig god opførelse
- Være til rådighed for eleverne for spørgsmål gennem hele forløbet
- Der ryddes op i REGNhytten og området omkring REGNhytten ved besøgets afslutning
- Eleverne har fornuftigt tøj efter vejret, da de praktiske forsøg foregår udenfor.
Læremidler
Der er inspiration til at arbejde med emnet før og efter besøget her:
- På hjemmesiden Vandetsvej.dk